jan | 16 januari 2023

Hoe kom je Blue Monday door? Lees hier een aantal tips.

De derde maandag van januari is volgens velen de meest deprimerende dag van het jaar. We zijn net bijgekomen van de gezellige maar drukke en dure donkere dagen vóór Kerst, en we realiseren ons ook dat de koude, donkere dagen nog lang niet over zijn. En de meeste goede voornemens die we 10 dagen geleden hebben gemaakt? Die liggen vaak alweer in de prullenbak. Hierbij een aantal tips om deze dag – en de andere dagen dat je misschien niet helemaal lekker in je vel zit – door te komen! Heb je zelf goede ideeën hoe je deze dag goed doorkomt? Deel ze met je collega’s/ medestudenten.

  • Lach! Uit onderzoek is gebleken dat als je een lach opzet je vanzelf écht gaat lachen. Zo maak je endorfine aan waardoor jij je vrolijk gaat voelen. Dus trek gekke bekken, lach erom in de spiegel en je kan er weer vrolijk voor gaan!
  • Geef een compliment. Geef vandaag extra veel complimentjes aan anderen en je zal zien dat je ze ook terug krijgt. Een complimentje krijgen doet het vaak goed voor je humeur. Jij blij en je collega blij: een win-win situatie!
  • Maak een lijstje van dingen waar je blij van wordt. Dat kunnen grote en kleine dingen zijn, zoals een lekkere kop koffie of een korte wandeling in de frisse buitenlucht. Schrijf ze op en je zal zien dat er genoeg dingen zijn om gelukkig van te worden. En als bonus kan je misschien één van die dingen vandaag ook echt doen.
  • Denk na over een vakantie. Ook al is het misschien nog ver weg, de voorpret doet zeker wat met je humeur. Bedenk waar je naar toe wilt en laat je online meenemen naar dit vooruitzicht. En misschien boek je stiekem ook al wel wat leuks!
  • Ga op tijd naar bed. Probeer even een uurtje extra slaap te pakken. Te weinig slaap is een belangrijke oorzaak van het niet goed in je vel zitten. Door vroeg naar bed te gaan zal je zien dat je je beter voelt.
  • Beweeg! Ga minimaal een half uurtje sporten. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar even flink beweegt. Ook hierdoor komt er endorfine vrij en voel je dus automatisch al beter.
  • Maak opnieuw die goede voornemens. Goede voornemens kan je iedere dag maken als je zou willen. Dus zijn ze nog niet helemaal gelukt? Probeer het gewoon nog een keer!
  • Bereidt een goede lunch voor op je werk. Als je maandag nou een zware dag hebt dan kan je uitkijken naar een lekkere lunch in je pauze. Maak thuis bijvoorbeeld een gezonde salade en pak net iets meer uit dan je normaal gesproken doet.
  • Fake it till you make it. Kleed je maandag op je best en trek je leukste outfit uit de kast. Neem een warme douche in de ochtend en voor de vrouwen, besteed bijvoorbeeld net iets meer aandacht aan je make-up. Gedraag jij je fris en positief dan ga je je ook zo voelen. Dus leg die outfit maar alvast klaar!
  • Verwen jezelf deze dag. Plan iets leuks voor in de avond om naar uit te kijken. Neem een extra wandeling als je van wandelen houdt, kijk die voetbalwedstrijd op tv of stream die tv-serie die je al zo lang wilt zien.
  • Maak een positief dagboek. Kijk naar de dingen die goed gaan. Noem bijvoorbeeld 3 dingen die goed gingen en waar jij je beter bij voelt. We noemen dit ook wel de ‘self fulfilling prophecy’. Als je tegen jezelf zegt dat Blue Monday een zware dag gaat worden dan wordt het waarschijnlijk ook een zware dag. In plaats daarvan kan je tegen jezelf zeggen dat je van maandag 17 januari een leuke dag gaat maken.
  • En blijkt niks te werken? Realiseer je dan dat het gewoon een normale dag is. Laat je dus niet te veel meenemen door de Blue Monday-hype. Het is een gewone dag, die vanzelf voorbij gaat. Voor je het weet is het alweer dinsdag!