Klachten

Drenthe College probeert je een veilige en prettige leeromgeving te bieden waarin je je optimaal kunt ontplooien. Toch kun je een klacht hebben. Hieronder zie je welke klachtenregelingen daarvoor bestaan.

Klachten

Drenthe College probeert je een veilige en prettige leeromgeving te bieden waarin je je optimaal kunt ontplooien. Toch kun je een klacht hebben. Hieronder zie je welke klachtenregelingen daarvoor bestaan.

Klachten

Drenthe College probeert je een veilige en prettige leeromgeving te bieden waarin je je optimaal kunt ontplooien. Toch kun je een klacht hebben. Hieronder zie je welke klachtenregelingen daarvoor bestaan.

Waar kun je met je klacht naartoe?
Bespreek je klacht eerst met je docent, begeleider, opleidingsmanager of contactpersoon. Komen jullie er samen niet? Of ga je liever in gesprek met een onafhankelijk persoon? Dan kun je een beroep doen op de ombudsman van Drenthe College. De ombudsman geeft informatie over regelgeving, procedures, rechten en plichten. De ombudsman kan je ook wijzen op verdere stappen die je kan nemen, zoals bijvoorbeeld de klachtencommissie. Voor contact mail naar ombudsman@drenthecollege.nl

Ombudsman

Als je ergens mee zit, of als je een klacht over Drenthe College hebt, dan kun je ook een beroep doen op de ombudsman. De ombudsman geeft informatie over regelgeving, procedures, rechten en plichten. Je kunt ook bij de ombudsman terecht voor klachten over school, studie, stage of werk. 

De ombudsman van Noorderpoort is Joke Genee. Je kunt haar op werkdagen tussen 10:00-15:00 uur bereiken via:

Ongewenst gedrag

Iedere uiting die door een ander vervelend of lastig wordt gevonden, kan ongewenst of intimiderend zijn. Het kan gaan om handtastelijkheden, dubbelzinnige uitnodigingen of
e-mails, toespelingen, ‘grappen’ of aanrakingen, discriminatie, teksten op social media, of zelfs aanranding of verkrachting. De gevolgen zijn voor iedereen verschillend, maar altijd heel ingrijpend.

Reglement inzake Ongewenst Gedrag
Dit reglement geldt voor studenten en medewerkers van Drenthe College, dus voor iedereen die op Drenthe College lessen volgt, er via school stage loopt, of er werkt. Hierin staat wat ongewenst gedrag is en wat je kunt doen, als je hiermee te maken krijgt. Belangrijk is dat een klacht altijd heel zorgvuldig en discreet behandeld wordt. Meer informatie kun je vinden in het Reglement Ongewenst Gedrag.

Vertrouwenspersonen
Drenthe College heeft in alle regio’s vertrouwenspersonen per onderwijslocatie aangesteld. Als je lastiggevallen wordt, op school of op je stageplaats, neem dan zo snel mogelijk contact op met je Loopbaanorientatiebegeleider (LOB'er) of met een vertrouwenspersoon.

Externe Klachtencommissie
Deze commissie is onafhankelijk; er zitten deskundigen in van buiten de school. Als je een klacht wilt indienen bij deze commissie dan moet dat altijd schriftelijk gedaan worden: de vertrouwenspersoon kan je daarbij helpen.

Toetsen en Examinering

Algemene afspraken over examineren staan in het examenreglement. 

Denk je dat een bepaald besluit niet volgens de afspraken is genomen, dan kun je het volgende doen, in deze volgorde:

  • Informatie vragen, je hebt recht op inzage van je toets;
  • Het probleem oplossen met degene die het besluit heeft genomen;
  • Een bezwaarschrift indienen bij de Examencommissie van jouw branche;
  • Een beroepsschrift indienen bij de Commissie van Beroep voor de Examens.

Je kunt dus steeds een stapje verder gaan als je vindt dat een besluit niet rechtvaardig is.

Een bezwaarschrift of een beroepsschrift moet je op tijd indienen: er geldt een termijn. Dit staat in het Examenreglement. De Commissie van Beroep voor de Examens bestaat uit mensen van buiten Drenthe College die onafhankelijk kunnen oordelen. Zo wordt je vraag of klacht zo eerlijk mogelijk behandeld. Meer informatie kun je vinden in: Reglement Commissie van Beroep voor de Examens.

Overige klachten

Voor alle overige klachten geldt de Algemene klachtenregeling Drenthe College. Deze regeling geeft studenten/deelnemers en medewerkers van Drenthe College en ook derden/externen de mogelijkheid een klacht te uiten. De regeling waarborgt de individuele belangen van de klager en van degene tegen wie de klacht gericht is. Het uitgangspunt van de regeling is dat klachten worden aangepakt/opgelost op de plek waar ze zijn ontstaan: binnen en door de betreffende regio of dienst. Als je als klager niet tevreden bent met het resultaat, dan kun je terecht bij de Onafhankelijke klachtencommissie. Deze commissie bestaat geheel uit mensen van buiten Drenthe College. De Algemene Klachtenregeling Drenthe College geldt niet voor klachten over Toetsing en Examinering, en Ongewenst gedrag: daarvoor bestaan andere regelingen. Meer informatie kun je vinden in: Algemene klachtenregeling Drenthe College. 

Klachtenformulier

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*